پروفایل مدیریت

احکام عید نوروز

پیرامون عید نوروز


ای گرداننده قلب ها و دیده ها، ای تغییر دهنده حال و احوال،ای مدیر و مدبر شب و روز، حال ما را به نیکوترین حال برگردان.

در واقع به زبان دل می گوییم: ای خدایی که همه هستی ما در دستان پر قدرت توست، حال ما را به نیکوترین حال مبدل کن،ودلها و چشم های ما را با معرفت، کمال و بصیرت روشن قرا بده.

ای خدایی که شب و روز وهستی را می گردانی، و ما از تمام نعمتهای بی شمار تو برخورداریم، به ما قدرت فهم و درک عنایت فرما، که احسن الحال را درک کنیم.

پس این دعا در درون خود اعتراف به توحید و یگانگی خداوند عالم، اعتراف به وجود تأثیر گذار حقیقی و تغییر دهنده واقعی بودن خدا و همچنین دعا و درخواست از ذات باریتعالی را در بر دارد.


نظر فقهی علماء درباره عید نوروز:

آیت الله خمینی:

عید نوروز هم عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با او ندارد.  و در جایی دیگر می فرماید: عید نوروز عید باستانی است اما تمام برنامه های اعیاد اسلامی جزء دین اسلام بوده و شارع مقدس آنها را به طور کلی امضا می کند؛ همچنین اعیاد اسلامی متعلق به تمام مسلمانان جهان است ولی عید نوروز یک عید دینی نیست اگرچه بعضی از اعمال خوب در آن انجام می شود که مورد تأیید اسلام است ولی عید نوروز متعلق به چند کشور از جمله ایران می باشد ولی جهانی نیست.[1]

1. صحیفه نور، امام خمینی، ج17 ، ص  215

 

آیت الله خامنه ای:

نظر حضرت‏عالى راجع به عید نوروز چیست؟ آیا همانند عیدهایى که مسلمانان آنها را جدى مى‏گیرند مثل عید فطر و قربان، از نظر شرعى ثابت شده است یا اینکه فقط روز مبارکى محسوب مى‏شود مثل روز جمعه و مناسبتهاى دیگر؟

هر چند نصّ معتبرى مبنى بر اینکه عید نوروز از اعیاد دینى یا ایام مبارک شرعى‏ باشد، وارد نشده است، ولى جشن گرفتن و دید و بازدید در آن روز، اشکال ندارد، بلکه از این جهت که صله رحم مى‏باشد مستحسن است.(1)

 

آیا آنچه راجع به عید نوروز و فضیلت و اعمال آن وارد شده، صحیح است؟ آیا انجام آن اعمال(اعم از نماز و دعا و غیره) به قصد ورود جایز است؟

انجام آن اعمال به قصد ورود، محل تأمل و اشکال است، بله انجام آنها به قصد رجاء و امید مطلوب بودن، اشکال ندارد.(2)

آیت الله مکارم شیرازی:

(سوال) من طلبه هستم و با چند نفر دیگر از طلاب در مورد عید نوروز تحقیقاتی انجام داده ایم و طبق گفته علمای رجال و درایه، حدیثی که شیخ طوسی (رحمة الله) در مورد عید نوروز ذکر کرده اند معتبر نمی باشد زیرا اولاض خبر واحد است و به حد تواتر نرسیده، ثانیاً منبع آن کتابی قوی نیست چون در کتاب دعاییه ایشان ذکر شده نه در کتاب فقهیه ایشان. در ضمن اصل کلمه ی عید یعنی بازگشت. این بازگشت در حالیست که ریشه ی این عید به آیین زردشتیان باز می گردد. حال سوال این است که نظر فقهی و نظر محققانه ی شما در این مورد چیست؟

(جواب) ما برای عید نوروز جنبه ی شرعی قائل نیستیم بلکه یک قرارداد عرفی است که آثار مطلوبی دارد و از آثار نامطلوب آن نیز باید پرهیز گردد. (3)

 

 

(سوال) من شنیده بودم که شما گفته بودید نوروز بی اساس و سطحی است و مسلمانان را از آن بر حذر داشته اید. من می خواستم بدانم که آیا این جمله را شما گفته اید یا نه و این که نظر شما درباره ی نوروز چیست؟

(جواب) عید نوروز جنبه های مثبت و منفی متعددی دارد. جنبه های مثبت آن نظافت، صله رحم، کمک به اقشار ضعیف و کم درآمد و مانند آن است و جنبه های منفی آن، مراسم خرافی چهارشنبه سوری، سیزده بدر، تشریفات کمرشکن، چشم و هم چشمی، مسافرت های گناه آلود، شکستن مرز محرمیت ها و امثال آن می باشد. حال اگر به جنبه های مثبت آن پرداخته شود و از جنبه های منفی آن اجتناب شود طبق روایت مزبور عید نوروز طبیعی، عید تشریعی هم می شود و اگر خدای نکرده بر عکس شود از منظر حضرت علی (علیه السلام) چنین روزی عید نخواهد بود. (4)

(سوال) آیا این درست است که دین اسلام عید نوروز را محو کرده است؟ با توجه به روایت امام موسی کاظم (علیه السلام) چرا باید دین اسلام عید نوروز را رد کند؟ آیا نمی شود ما تمام سنت های کشورمان را که مربوط به زمان هخامنشیان است داشته باشیم و شیعه هم باشیم؟

(جواب) عید نوروز فرصت مناسبی برای صله رحم و نظافت و امثال آن و تفکر در مورد عظمت خدا در نو شدن طبیعت است ولی اگر به کارهای خرافی نظیر مراسم چهارشنبه سوری و سیزده بدر دچار شود، قطعاً مورد رضایت خداوند نخواهد بود. (5)

(سوال) ما امسال سبزه عید نوروز را به شکل اسم های پنج تن مثلاً «یا حسین» درآوردیم و چون آن ها را روز سیزده بدر همان جا می گذاریم، آیا مشکلی ندارد؟ اگر مشکل دارد با سبزه ها چه کار کنیم؟

(جواب) در صورتی که بی احترامی و هتک حرمت شود، جایز نیست و بهتر است در محلی قرار دهید که بی احترامی نشود. (6)

 (سوال) آیا نحس بودن عدد 13 مورد قبول فرهنگ شیعه است؟ جایگاه نوروز و شادی در فرهنگ شیعه چگونه است؟

(جواب) سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده، اشکالی ندارد.(7)

 

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

نوروز از اعیاد اسلامی نیست هر چند در بعضی روایات دستور دعا و غیره وارد شده باشد. [3]

مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 5، ص 68

آیت الله العظمی بهجت(ره):

 در روایات برای نوروز وجهه دینی و شرعی داده نشده، فقط نوشته شده که در نوروز این جریانات اتفاق افتاده و مرحوم مجلسی دعا نقل کرده است.

 

آیت الله العظمی سیستانی:

صحت آنها ثابت نیست. [4]

مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 5، ص 68.


_________________________

پینوشتها:

1.       استفتائات آیت الله خامنه ای،سؤال، 1466.

2.       استفتائات آیت الله خامنه ای،سؤال،1467.

3.       برگرفته از سایت آیت الله مکارم، بخش استفتائات.

4.       برگرفته از سایت آیت الله مکارم، بخش استفتائات.

5.       برگرفته از سایت آیت الله مکارم، بخش استفتائات.

6.       برگرفته از سایت آیت الله مکارم، بخش استفتائات.

7.       برگرفته از سایت آیت الله مکارم، بخش استفتائات.


موافقین ۰ ||| مخالفین ۰
نمایش ادامه مطلب
برچسب ها : , , , , , , , ,

نظرات کاربران

(توسط : ناشناس) (تاریخ : ۲۵ اسفند ۹۵، ۲۱:۵۱)
ناشناس
احسنت.بموقع و مفید
(توسط : علی حقیقی) (تاریخ : ۲۹ اسفند ۹۵، ۰۰:۲۰)
علی حقیقی
سلام علیکم
بسیار عالی
سوال بنده هم بود
خیلی استفاده کردیم
تشکر فراوان

خواهش میکنم

 

(توسط : سجاد صالحی) (تاریخ : ۵ فروردين ۹۶، ۰۰:۳۰)
سجاد صالحی
سلام واقعا عالیه لذت بردم
خواهش میکنم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نویسندگان